26 augustus 2016

Alweer 'n maand geleden... Ontspannen aan de Côte d'Azur...


De vraag waar wij op vakantie gaan is nooit moeilijk: Frankrijk! Er zijn zoveel mooie regio's, maar omdat we vorig jaar zo'n fijne tijd hadden aan de Côte d'Azur, besloten we daar opnieuw naartoe te gaan.

It's never difficult for us to decide where to go on holiday: France! There are many beautiful regions to visit, but because we had such a great time at the French Riviera last year, we decided to go back there.




We logeerden in een fijn hotel, bovenop de Col d'Eze, met een schitterend uitzicht over het fort en in de verte de Alpen. Wat een genot om met zo'n uitzicht op te staan!

We stayed at a lovely hotel at the Col d'Eze, with beautiful views on the fortress and, a bit further, the Alps. Waking up with such a view was great to start the morning!




Na het ontbijt volgde er steevast een wandelingetje door het natuurgebied naast het hotel, of over de bekende Grande Corniche, een prachtige bergweg met spectaculaire uitzichten over de rotsen en de zee. De weg is vaak gebruikt in films. Zie je het voor je? Een ouderwetse rode cabrio met Humphrey Bogart en Grace Kelly, hij pratend en kijkend naar haar (vooruit kijken in de auto deden ze toen niet ;o) )  en zij met een sjaal rond haar haar en een grote zonnebril op...

Every day after breakfast, we went for a little walk in the national parc right next to the hotel or on the lovely Grande Corniche road, a beautiful mountain road with spectacular views on the rocks and the sea. Several movies were filmed here. Can you imagine? Humphrey Bogart and Grace Kelly driving in a classic red cabrio, him talking and looking at her (back then, one didn't have to mind the road while driving ;o) ) and her with a shawl around her hair and huge sunglasses on...






Er werd nog meer gewandeld. Langs de hele Franse kust loopt er namelijk een pad, het Sentier des Douaniers, waar je heerlijk kunt wandelen of joggen. Soms is het verhard, soms bestaat het uit zand en keien, soms loopt het vlak langs het water, dan weer wat hoger over de rotsen en de uitzichten zijn altijd weer adembenemend. Van de kust kan ik geen genoeg krijgen.

And we walked a bit more. There's a pathway along the whole of the French coast, called the Sentier des Douaniers, where you can walk or go for a run. Sometimes it's paved, sometimes it's just covered with sand and rocks, sometimes it's close to the water, sometimes it's high above the sea, on the rocks. The views are beautiful. I can't get enough of this coastline!




Een uitstapje naar Nice stond natuurlijk op het programma. We waren er al vaker geweest, maar het blijft een heel mooie, gezellige stad. Dit jaar was de sfeer echter heel anders, want we waren er kort na de aanslag. Het verdriet van de mensen was merkbaar in de straten en op de Promenade des Anglais, waar heel veel bloemen lagen. De schrik zat er nog goed in, iedereen dook ineen toen een 'grapjas' met een luide knal vuurwerk afschoot en op straat liepen patrouilles soldaten om alles in het oog te houden.

We also visited Nice. We had been there before, but I find it a lovely city. This year, the atmosphere in the city and on the Promenade des Anglais wasn't just one of fun, sunshine and beach, but also one of sadness and greive, because we were there just 4 days after the terrorist attac. We could feel the fear when all people where startled by a loud bang, caused by some 'funny guy' who set off some firework, and in the streets armed soldiers kept an eye on everything.




Op het strand verveel ik me al na 10 minuten. In de zon gaan liggen en me halverwege de dag eens omdraaien zodat mijn rug ook bruint, dat is niks voor mij. Ik wandel liever door de smalle straatjes, even stilstaan bij de kleurige en geurige kraampjes op de Cour Saleya waar ze kruiden, fruit, zeep en nog veel meer verkopen, binnengluren in koele kerken en vervolgens nog een beetje verder afkoelen met een lekker ijsje van Fenocchio's. Framboos en meloen voor Philippe, citroen en cactus voor mij.

At the beach, I'm bored within 10 minutes. I don't like to lay down in the sun and do nothing but turn around halfway during the day to let my back tan as well. I prefer to walk through the narrow streets, look at the colourful, fragrant stall at the Cour Saleya, where they sell herbs, fruits, soap and much more, to look inside the beautiful old churches and to cool down a bit with a delicious 'creme glace' from Fenocchio's. Raspberry and melon for Philippe, lemon and cactus for me.




Daarna nog even genieten van het uitzicht, in de verkoelende wind boven (of onder, heerlijk!) de waterval en dan weer terug richting hotel om op te frissen voor het avondeten. Dat bleek in een prachtig restaurantje te zijn, maar daarover later meer!

We climbed the rock, to cool down at the cascade and afterwards, we went back to the hotel, to freshen up a bit before dinner, which we had at a lovely little restaurant. But more on that later!


6 opmerkingen:

10 zei

Hallo Ellen,

't lijkt me heerlijk om zo overal "boven" te zitten en op neer te kijken. 't Zal er ook wel rustig zijn... dan kan een mens eens echt ontspannen. Ik kan me voorstellen dat je daar graag aan terugdenkt en ook heel graag terug naar toe gaat! Groetjes, Martine

Unknown zei

Heb 20 jaar in Vence geleefd en heb nog een apartement in Nice. Ik mis mijn luiken opendoen en de kust aan je voeten hebben. Hier in Dallas heb ik zicht op mijn piep kleine tuin en zwembad. Binnen 2 weken krijg ik weer mijn dosis Frankrijk...en kom met een valies vol kruiden, chocolade etc terug. Geniet er elk jaar maar duchtig van!

Dientje zei

Heerlijke plek, lang geleden in dat gebied geweest. Gorge du Verdon gewandeld. Vanuit Castelana. Drome en Vaucluse hebben zelfde uitstraling. Met strand heb ik ook niets behalve er langs wandelen. Mooie herinneringen. Gr. Dientje

Ineke zei

Prachtige omgeving, wij zijn ook niet van die strandmensen ;-)
Liefs, Ineke

Ellie's Quiltplace zei

@ Martine: heel veel écht rustige plaatsen zijn er aan de Côte d'Azur niet, toch niet direct langs de kust. Je komt overal wel strandgangers, andere toeristen en Japanners met Ipads tegen (in het begin stop je nog zodat ze een foto kunnen maken, maar na 27 keer is dat geen doen meer, anders kom je helemaal nergens, haha!) Al was het dit jaar wel veeeel rustiger dan andere jaren, zal vast wel met de aanslag te maken hebben gehad.

@ Dini: daar is het ook prachtig! Een paar jaar geleden daar geweest en de Drome en Vaucluse de afgelopen jaren. Echt genieten. Ik zit hier prima in België, maar als ik moest verhuizen naar ergens helemaal anders, dan zou ik toch wel weten waar naar toe!

@ Ineke: er zijn mensen die dat heerlijk vinden, helemaal niksdoen. Maar voor mij is het pure verveling. Ik verbrand ook heel snel en eruit zien als een kreeft is ook niet echt de bedoeling...

10ekequilt zei

Wat een heerlijk verhaal! Ik waande me even ver weg van hier en alle mooie herinneringen van deze prachtige omgeving kwamen in gedachten voorbij bij het zien van deze prachtige foto's!
Groetjes 10eke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...